Op de begane grond is zoveel mogelijk rekening gehouden met de oudste nog aanwezige kleurlaag op het houtwerk van het interieur. Dit verschilt per vertrek.
Kleuren
Kamers en suite en voormalige spreekkamer, nu slaapvertrek
Richtinggevend zijn de oorspronkelijke kleuren van de luiken en de zwart met okergeel dooraderde marmoleum vloerbedekking (Forbo Krommenie, met natuurlijke oxyde pigmenten, ontwerp Claudy Jongstra). Het kleurenspectrum beweegt zich tussen geel, rood tot roodbruin.
De zolderbalken en de lambrisering onder de vensterbanken, oorspronkelijk hard donkergroen, zijn hiermee in overeenstemming gebracht.
Het geel van de planken tussen de balken in voor- en achterkamer is gewijzigd in gebroken wit, passend bij de leemstucafwerking. Het gebroken wit reflecteert meer daglicht, ter compensatie van het zwart van de vloer en van de gedeeltelijk met donker behang beklede wanden in voor- en slaapkamer.
Het plafond in de slaapkamer is van dunne vurenhouten panelen, voorzien van een hollat tegen de balken. Langs de paneelranden is het oorspronkelijke bladgouden biesje opnieuw aangebracht.
In tegenstelling tot de kleurige raamwanden zijn de kleuren van de tussenwand met de suitedeuren, getemperd, waarin het beige-grijs doorschemert van het losse tapijt in de voorkamer. Aan de zijde van de achterkamer zijn de suitekasten omkaderd door verticaal aangebrachte planken in een lichtblauw-grijze kleur. Deze kleur refereert aan het blauw in de keuken. Het goud, uitbundig aanwezig in de plafondornamenten van de gang, komt net als in de slaapkamer terug, als biesje, hier rond de deurtjes van de suitekasten. In de marmoleumvloerbedekking is bij wijze van tapijt een oxyde rood vlak aangebracht, eveneens in marmoleum uitgevoerd. Uit de negentiende-eeuwse inventarislijst van Sjoukje Jeens-Taekema, weduwe Iest, bleek namelijk dat de kleurstelling van meubilair en vloerbedekking zwart en rood was.
Gangen
De gang achter de voordeur heeft een complete metamorfose ondergaan door de restauratie van de oude kleuren: de bruinrood gemarmerde lambrisering met gele panelen en een bovenrand van bladeren en trossen vruchtjes in Art Nouveau.
Het plafond heeft eveneens zijn oorspronkelijke kleuren terug, inclusief gipsornamenten met roos- en bladmotieven, met bladgoud randje.
De in de gang uitkomende deuren en de kozijnen zijn in overeenstemming met de oorspronkelijke schildering in een combinatie van licht- en donker eikenimitatie uitgevoerd.
De negentiende-eeuwse vloer van de hoofdgang bestaat uit een veelkleurig, hoekig tegelpatroon. De gang, bereikbaar vanaf de buitendeur in de noordelijke zijgevel, de voormalige patiënteningang, heeft een houten balkenplafond en oorspronkelijk ook een houten vloer.
De laatste is — zoals de overige begane grond vloeren — vervangen door een geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming. Hierop is een afwerking van granito aangebracht in een roodbruine kleur, gemengd met wit. Een eenvoudige decoratie van een medaillon met een kievitsbloem verwijst als een pars pro toto naar de stinzenflora in de tuin.
De kleur van de granito vloer past bij de oude kleur van de wanden. De oorspronkelijke kleur van de wanden is nu zichtbaar gemaakt in een verticale strook naast de keukendeur. Het patroon en de kleuren zijn aan de hand van dit voorbeeld gereconstrueerd. De deuren zijn geschilderd in de kleur van de wanden met een lichte toets in de panelen.
Het plafond is lichtgeel, in aansluiting op het plafond in de hoofdgang, met donker- grijsgroene balken.
Ontvangstkamer
De kleuren van de kozijnen en borstwering in de ontvangstkamer zijn overwegend groen in enkele tinten in overeenstemming met de oorspronkelijke kleuren. De deuren hebben de kleur van de gangwanden met in de panelen een lichte toets aan de gangzijde, terwijl dit in het vertrek omgekeerd is. De vloer is ook hier belegd met zwart met okergeel gemêleerd marmoleum (Forbo Krommenie, ontwerp Claudy Jongstra). In oxyde geel is de contour van de onder de vloer aangetroffen regenwaterput gemarkeerd.
In vroeger tijden werden keukens vaak voorzien van schilderwerk in een blauwe kleur. Door ervaring wijs geworden wist men dat vliegen een hekel hebben aan de kleur blauw.
Blauw wordt hier toegepast op de zolderbalken, waarvan de vloer gedeeltelijk is verwijderd voor een betere lichtinval en ruimtelijke beleving. Tevens is de kleur toegepast op de nieuw getimmerde schoorsteenmantel, boven de open schouw. De omranding van de laatste behoudt zijn oorspronkelijke zwarte, gecraqueleerde kleur, aangevuld met dezelfde kleur op de nieuwe delen.
De kast onder de trapopgang is geel gekleurd, nagenoeg gelijk aan de oorspronkelijke houtimitatie en gelijk aan die van de plafondvlakken in de gang.
De deuren zijn in twee tinten lichtgrijsblauw geschilderd.
De vloerbedekking is van granito, hier met de blauwpaarse uitstraling van amethistkorrels.
Apotheek
De kleuren van de kleine apotheek waren oorspronkelijk hard donkergroen en wit, met een transparant gelakt houten werkblad.
Er is nu gekozen voor het blauw van de keuken (toegepast in apotheken in vorige eeuwen) voor de binnenkant van de kastjes en de kastplanken. Het blanke hout van het werkblad blijft gehandhaafd. De houten wanden en kastdeurtjes zijn geschilderd in de tinten grijs van de keukendeuren. Het plafond is identiek aan het gangplafond. De verhoogde vloer wordt geschilderd in een kleur afgeleid van het blauw van de open kast.