Matthijs Koene. Fotograaf: Ramaz MelashvilIi.

Matthijs Koene. Fotograaf: Ramaz MelashvilIi.

20 december 2019, aanvang concert 20.15 u.
koffie/thee in de ‘garage-foyer’ beneden vanaf 19.45
Om teleurstelling te voorkomen is het raadzaam om vroegtijdig te reserveren via de knop ‘aanmelden’ hieronder.

Afgelopen seizoen hadden we een zeer succesvol concert met het Duo Verso van Matthijs Koene en gitarist Stefan Gerritsen. Dit seizoen verzorgt Matthijs een uitdagend, virtuoos solo programma. Matthijs, is een zeer veelzijdig musicus die heel verschillende muziek brengt met de panfluit. Hij wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Matthijs is grensverleggend; zijn visie en speelwijze hebben de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit vergroot. Hierdoor heeft de panfluit zijn intrede kunnen doen in de klassieke muziek. Hij weet menig componist te overtuigen om een werk voor panfluit te schrijven. Tot op heden zijn meer dan 200 composities voor Matthijs gemaakt, veelal aan hem opgedragen.

Dit solo programma begint met het stuk Solo van Karl Heinz Stockhausen dat is geschreven in 1965/1966 voor een solo instrument met life terugkoppeling naar opgenomen muziek van de solo speler. Dit zeer revolutionaire stuk maakte indertijd onder andere gebruik van een bandrecorder. Het stuk was in die tijd technisch en artistiek een enorme uitdaging om te spelen. Tegenwoordig gaat dit iets makkelijker met behulp van de computer. De musicus heeft de nodige vrijheid bij de interpretatie van het stuk. 

Van de pionier van de de minimal music, Steve Reich staat het stuk Reed phase eveneens uit 1966 op het programma. Dit is een fascinerend stuk om te zien en om naar te luisteren en is verwant aan het stuk van Stockhausen.

Momenteel experimenteren veel jonge musici en componisten met een combinatie van muziek en theater. Een componist die al veel eerder theatrale effecten verwerkt heeft in zijn composities is Mauricio Kagel. Van hem staat het stuk Atem uit 1970 op het programma.

Het theatrale effect is een van de redenen waarom een life concert, zeker in ons intieme zaaltje, zo veel boeiender is dan het luisteren naar een CD. Mnémosyne van Henri Pousseur werd eind jaren zestig van de vorige eeuw geschreven voor solo zang, een solo instrument of eenstemmig koor. Longeur van de Nederlandse componist Roderik de Man is een recente compositie en is speciaal voor Matthijs geschreven. Matthijs houdt, net als wij, ook van de muziek van Sofia Goebaidoelina. Het laatste stuk is geschreven voor dwarsfluit en dit is de eerste keer dat het op de panfluit zal worden uitgevoerd.

Karlheinz Stockhausen (1998-2007) Solo (1966)
Steve Reich (1936*), Reed Phase (1966)
Maurizio Kagel (1931-2008) Atem (1970)
Henri Pousseur (1999-2009) Mnémosyne (1968)
Roderik de Man (1941*) Longeur (2017)
Goebaidoelina (1931*) Sonatina (1978)

Een uitgebreid CV is te vinden op de website https://www.matthijskoene.nl/over-mij/

Toegang 17,50 € (incl. koffie/thee vooraf en glaasje na), beneden 18 jaar € 9. Er zijn 35 plaatsen beschikbaar.
Om teleurstelling te voorkomen is het goed je vroegtijdig aan te melden via de knop AANMELDEN hieronder. Je reservering is pas compleet na ontvangst van uw betaling op bankrek. NL 66 ABNA 0447 0342 51 t.n.v. W.H. van  Riemsdijk o.v.v. Koene. Kaartjes liggen bij binnenkomst klaar. Ben je onverhoopt verhinderd, dan moeten annuleringen uiterlijk 24 uur voor de aanvang van het concert/activiteit doorgegeven worden, anders moet helaas de toegangsprijs alsnog worden verrekend.
In het pand is een lift. Er is beperkt toegang voor rolstoelen en men kan gebruik maken van de aanwezige rolstoel.

Bezoekadres Pakhûs SOLO: Smelbrêge 9, 9051BH Stiens
Bus 60 of 154 vanuit Leeuwarden, Halte Langebuorren.
Parkeren in Stiens is gratis.

 

Data en tijden

  • 20 December 2019
    • 20:15 – 21:15 (34 plaatsen beschikbaar)
Aanmelden