BLACK PENCIL fotografie: Joe Finch

BLACK PENCIL fotografie: Joe Finch

Locatie, naar verwachting: Sint-Vitus kerk, Feinsum/Finkum

Zaal open: 15:30 u. | Aanvang 16:00 uur
Tarief: Normaal: €17,50 | Jongeren tot 20 jaar €9

Reserveren via de knop ‘Aanmelden’ hieronder.

De naam BLACK PENCIL is ontleend aan het eerste project van het ensemble, geïnspireerd op een opmerkelijke reeks miniaturen met groteske voorstellingen van de schilder Mehmet Siyah Kalem (15e eeuw, vermoedelijk van Turkse origine). In het Nederlands betekent ‘Siyah Kalem’ letterlijk ‘zwart potlood’. Het virtuoze ensemble BLACK PENCIL werd opgericht in 2010. Het debuutconcert van het ensemble vond plaats in hetzelfde jaar in het prestigieuze Amsterdamse Concertgebouw.

BLACK PENCIL brengt originele, frisse afwisselende en historisch geïnspireerde optredens met een unieke instrumentatie: blokfluit (Jorge Isaac), panfluit (Matthijs Koene), altviool (Esra Pehlivanli), accordeon (Marko Kassl) en slagwerk (Enric Monfort ). Matthijs Koene en Esra Pehlivanli hebben eerder bij Pakhûs SOLO succesvolle solo-optredens gehad. Het programma High Voltage bestaat uit een serie stukken van vooraanstaande hedendaagse componisten. 

De datum, 1 mei, sluit perfect aan op het energieke slotstuk van het programma: Workers Union (Vakbond), van de recent overleden Nederlandse componist Louis Andriessen. De socialist Pieter Jelles Troelstra (1860-1930) heeft in zijn jeugd in Stiens gewoond. Troelstra was mede-oprichter van de SDAP (Sociaal-Democratische Arbeiderspartij) in 1894. Deze uitvoering van Workers Union georganiseerd door Stinze-Stiens op de Dag van de Arbeid kan dus zeker uniek worden genoemd.

De titel Fuerza Interior (innerlijke kracht) van Roderik de Man, verwijst naar de ‘Latijnse groove‘ van het stuk, een doorlopende ritmische beweging, waarbij in dit stuk invloeden uit de hedendaagse westerse muziek en Zuid-Amerikaanse muzikale elementen worden vermengd.

In Baldwine Close Ups onderzoekt Martijn Padding pure polyfonie, meerstemmigheid waarbij iedere stem een gelijkwaardige rol in de compositie heeft. In deze compositie gebruikt hij dit principe op een substantiële manier, met behulp van renaissance technieken zoals canon en palindroom, een symmetrische rangschikking die van voor naar achter en andersom dezelfde uitkomst geeft. In een van de vijf delen van het werk wordt het leven van de intrigerende Engelse componist John Baldwine (16de eeuw) op aanstekelijke manier verteld.

David Dramm zegt over het door hem gecomponeerde stuk Sorry dat het ‘… voornamelijk bestaat uit zwevende, flikkerende lagen van zwevende kleuren met slechts een vleugje melodische lijn’.

Hari-hana-suta is oorspronkelijk geschreven door de Zuid-Indiase percussiemeester B.C. Manjunath, voor mridangam (klassieke dubbelzijdige trommel uit Zuid-India) en cajón (handtrommel met een slagvak van hout). Zijn ritmische benadering, met een sterk melodisch element, inspireerde BLACK PENCIL om dit materiaal te arrangeren voor de vierkante Paetzold-blokfluit en cajón. Het resultaat is muziek die rijk is aan nuances en expressie.

De Engelse componist Gwyn Pritchard richt zich op de brede waaier van kleuren, speeltechnieken en geluidsmogelijkheden van Black Pencil. Zijn stuk Colouring in is virtuoos en opzwepend. 

Het werk Sacred Places IV van Wim Henderickx ademt een introspectieve en meditatieve atmosfeer. Zeven muzikale episodes lopen zonder onderbreking in elkaar over. De muziek blijft over het totale werk rustig en melodisch met een overwegend consonante harmonie. De elektronica fungeert als een harmonische ruimte, een soort muzikaal canvas.

Programma:

Roderik de Man (*1941)             Fuerza Interior (2011) ”
Martijn Padding (*1956)             Baldwin Close ups (2018) ”
David Dramm (*1961)                Sorry (2016) ”
B.C. Manjunath (*1976)             Hari-hana-suta (2010)

PAUZE

Gwyn Pritchard (*1948)             Colouring in (2015)
Wim Henderickx (*1962)           Sacred Places IV (2019) ”
Louis Andriessen (1939-2021)  Workers Union (1975)

” In opdracht van het Fonds Podiumkunsten

Toegang 17,50 €, tot 20 jaar 9 €. Er zijn 60 plaatsen voor bezoekers beschikbaar. Aanmelden is verplicht via de knop ‘Aanmelden’ hieronder. Om teleurstelling te voorkomen is het goed dit vroegtijdig te doen. Betaling moet vooraf door het verschuldigde bedrag over te boeken op bankrek. NL 66 ABNA 0447 0342 51 t.n.v. W.H. van Riemsdijk o.v.v. Black Pencil. Kaartjes liggen bij binnenkomst klaar. Ben je onverhoopt verhinderd, dan moeten annuleringen uiterlijk 24 uur voor de aanvang van het concert/activiteit doorgegeven worden, anders moet helaas de toegangsprijs alsnog worden verrekend.

Covid-regels (onder voorbehoud):
– coronatoegangsbewijs
– De zaal is voor ca. 2/3 bezet.
Mocht je door corona niet kunnen komen dan geven we je graag een voucher voor een van onze andere concerten. Bij binnenkomst wordt de zaal vanaf het podium opgevuld. Bij het weggaan gaan degenen die achteraan zitten het eerste naar buiten en de anderen sluiten aan, steeds op 1,5 m. 

Bezoekadres St. Vituskerk, Holdingawei 51, 9053LV Feinsum/Finkum.
OV bus 154 vanuit Leeuwarden / Stiens

Reserveren via de knop ‘Aanmelden’ hieronder.

Data en tijden

  • 1 May 2022
    • 16:00 – 17:30 (56 plaatsen beschikbaar)
Aanmelden