Tommy van doorn, Rianne Wilbers.

Tommy van Doorn, Rianne Wilbers. Fotograaf: Stefan Martens. Ontwerp affiche: LokaalWerk.

Locatie: Sint Vituskerk, Stiens 
Zaal open: 14.30 uur | Aanvang: 15.00 uur | Normaal: €19,50 | Jongeren tot 20 jaar: €10,00

Op zondagmiddag 5 maart spelen sopraan Rianne Wilbers en organist Tommy van Doorn bij podium Pakhûs SOLO het programma Symphony of Sorrowful Songs. Meditatieve sferen en rake teksten; wonderschoon en bij tijden hartverscheurend. Het concert vindt plaats in de Vituskerk van Stiens, waar het Van Dam-orgel (1830) met lang uitgerekte en tijdloze harmonieën een warme gloed geeft aan de zanglijnen.

Symphony of Sorrowful Songs is de bijnaam van de Derde symfonie (1976) van de Poolse componist Henryk Górecki. De sfeer van de symfonie, oorspronkelijk geschreven voor sopraan en orkest, is er een van verstilde treurigheid. De stijl van Górecki is sacraal en minimalistisch. De symfonie kent geen klassieke dissonanten en is ingetogen, passend bij de droevige thema’s. In het tweede deel van deze sopraan-orgel versie staan de inscripties van een jonge gevangene in de muur van de cel in de Gestapo-gevangenis in Zakopane centraal. De tekst van het derde deel is afkomstig van een Silezisch volkslied waarin een moeder zoekt naar haar overleden zoon. Met een majeur akkoord eindigt de symfonie in berusting.

Het stuk Volte-face van componist en videomaker Merijn Bisschops werd in 2021 speciaal voor het duo geschreven. Het is een protestsong over systeemverandering. In de introductie door het orgel is constant een bepaalde toon aanwezig die alle akkoorden doorsnijdt. Van daaruit ontworstelt de zangstem zich langzaam uit de weerbarstige stroom arpeggio’s van het orgel totdat deze hier bovenuit komt. De constante toon verdwijnt, maar een cluster dat doet denken aan de opening zwelt aan. De zangstem klinkt hoger en zingt het slotvers troostend en helder. 

De Duitse 20e-eeuwse componist Hugo Distler was een alleskunner. Gebukt onder het politieke klimaat en grote werkdruk kwam hij in 1942 door zelfdoding om het leven. Van hem klinken een Toccata en Fugato voor orgel solo. Arjan van Baest zette in 2013 teksten van Etty Hillesum op muziek. Als componist, dirigent en tevens organist schrijft de Tilburger regelmatig voor zowel stem als orgel. In zijn Vocalise, een muziekstuk zonder tekst, wordt met dynamische afwisseling gezongen boven subtiel verschuivende harmonieën in het orgel.  

Het orgelwerk Trivium van Arvo Pärt is geschreven in Pärts typische componeertechniek ‘tintinnabuli’, wat klokjes betekent. De stijl is meditatief en langzaam, waarbij de eerste stem een gebroken drieklank vormt en de tweede zich stapsgewijs binnen de toonladder verplaatst. Trivium bestaat uit drie secties die staan voor drie paden die naar de zelfde bestemming leiden: de waarheid. Alle secties behouden dezelfde melodie, maar maken wisselend gebruik van de tintinnabuli techniek. 

Rianne Wilbers is een avontuurlijke musicus die alom wordt geprezen om haar artistieke visie, bravoure en doorzettingsvermogen. In februari 2016 slaagde Rianne met Symfonie nr. 3 van Górecki cum laude voor de opleiding Klassiek Zang aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.  Als ambassadeur en pionier van de hedendaagse muziek werkt Wilbers veel samen met levende componisten. Als initiator van VONK verlegt ze de grenzen van nieuw repertoire.  Wilbers heeft meerdere wereldpremières op haar naam staan van o.a. Gerard Beljon en Anthony Fiumara bij o.a. November Music, Huddersfield Contemporary Music Festival, Gaudeamus Muziekweek en Concertgebouw Brugge. Wilbers is regelmatig te horen in de media bij o.a. Podium Klassiek en Vrije Geluiden. In 2019/2020 was Wilbers nieuw jong talent bij Music Hub Brabant.

Tommy van Doorn is hoofdorganist van de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Hij bespeelt hier onder meer het monumentale Smitsorgel (1842). Als concertorganist is hij verbonden aan het Smitsorgel (1852) van de Heilige Servatiuskerk in Schijndel. Tevens is hij beiaardier van Boxtel, Geldrop, Schijndel, Son en Valkenswaard. Van Doorn werkt als hoofdvakdocent beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort (Utrechts Conservatorium), waar hij in 2020 zijn masterdiploma behaalde. Hij studeerde hoofdvak orgel aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en is momenteel orgeldocent bij Kunstkwartier Helmond. Tevens behaalde hij in 2020 het masterdiploma Applied Musicology (muziekwetenschappen) aan de Universiteit Utrecht. Van Doorn werkt regelmatig mee aan radio- en tv-uitzendingen; in 2021 was zijn beiaardspel een jaar lang wekelijks te horen op NPO Radio 3FM. 

Programma:

Arjan van Baest (*1969)        Vocalise
Arvo Pärt (*1935)                    Trivium (orgel solo)
Merijn Bisschops (*1981)    Volte-face
Hugo Distler (1908-1942)     Toccata und Fugato (uit 30 Spielstücke
                                               für die Kleinorgel Op.18/I nr. 6 en 7, orgel solo)
Henryk Górecki (1933-2010)  Uit Symfonia nr. 3 “Symfonia pieśni żałosnych” (Symphony of sorrowful songs, opus 36) II. Lento e Largo – Tranquillissimo III. Lento – Cantabile Semplice


https://www.riannewilbers.nl
https://www.tommyvandoorn.com

Het programma duurt tot ca. 16.45 uur. Er is een kort pauze met drankje of thee.
Bezoekadres: Pieter Jellessingel 1, Stiens (tegenover Pakhûs SOLO)
OV bus 154 vanuit Leeuwarden / Stiens
Parkeren in Stiens is gratis.

Koop je tickets via de knop TICKETS hieronder.

Tickets