Miriam Overlach. Vormgeving affiche: LokaalWerk

Miriam Overlach. Foto: Floriaan Ganzevoort. Ontwerp affiche: LokaalWerk

Locatie: Pakhûs SOLO, Smêlbrege 9 Stiens
Zaal open: 19.45u | Aanvang: 20.15u | Normaal: €19,50 | Jongeren tot 20 jaar: €10,00

Op vrijdagavond 16 februari verlegt harpiste Miriam Overlach de grenzen in haar soloprogramma Landschap en Windstreken. Een programma vol verschillende muzikale landschappen: wijds en melancholisch, bruut en industrieel, vol regendruppels, zacht, verwarrend en grappig. Met verschillende harpen, plastic bekers, sponzen, glazen knikkers, cassettetapes en live camera gaat er een nieuwe wereld open. Overlach speelt een aantal van haar favoriete hedendaagse stukken voor harp en neemt ons mee naar uiteenlopende geluidswerelden. De harp bracht de van oorsprong Duitse harpiste naar Nederland, later naar België en recentelijk ook naar Oostenrijk. Meestal was de nieuwe muziek hierin leidend. Overlach raakt gefascineerd door componisten of stukken met een onmiskenbaar geluid of uitgesproken idee. Overal waar zij componisten ontmoet, moedigt zij hen aan om voor de harp te schrijven. Een deel van het programma is speciaal voor haar gecomponeerd.
De inspiratie komt onder weer uit oostelijke, westelijke en noordelijke windrichtingen. In a Landscape van John Cage laat je met rustige, herhalende noten naar een reusachtig panorama kijken. Vallende kersenbloesem van de Japanse componist Hosokawa en de herfst van de Finse componiste Kaija Saariaho: de muzieknoten verbeelden de vallende bladeren.
In Michael Maierhofs Splitting 9 ontstaat een grillige en grappige omgeving van treingetoeter tot vogelgeluid. Er wordt gebruik gemaakt van plastic bekers, sponzen en glazen knikkers op de snaren. De compositie …plik.plok……. is voor harp en cassettetapes en is het resultaat van een samenwerking in 2023. De muziek heeft iets weg van regendruppels, net als het stuk Voordat van Wilbert Bulsink dat uit heel zachte boventonen bestaat.
Johannes Kreidlers schreef een kijk-stuk voor harp en live-camera. Berio’s Sequenza II is een divers landschap op zich: een nooit verouderend meesterwerk dat je meevoert in de meest afwisselende en fantastische klanken voor de harp.

Miriam Overlach treedt op als soliste en kamermusicus en is internationaal bekend om haar uitvoeringen van hedendaagse muziek. Naast uitvoerder is zij vaak ook actief als initiator en artistiek leider, zoals bij Ensemble Lumaka en Composing for Harp Overlach won de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw en het 5e Nederlands Harp Concours. Sinds mei 2023 is zij lid van ensemble Klangforum Wien, ze speelde met Ensemble Modern, ASKO|Schönberg en het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Ook is zij docent aan de conservatoria van Antwerpen en Amsterdam.
www.miriamoverlach.com

Programma

Eveline Vervliet – …plik.plok………. (2023)
Luciano Berio – Sequenza II (1963)
Wilbert Bulsink – voordat… (2013)
John Cage – In a Landscape (1948)
Michael Maierhof  – Splitting 9 (2006)
Johannes Kreidler – Piece for harp (2018)
Kaija Saariaho – Fall (1991)
Toshio Hosokawa – Falling Cherry Blossom (2003)

Het programma duurt 60 minuten en heeft geen pauze. Prijs is incl. koffie/thee vooraf en een drankje na afloop.
N.B. Pakhûs SOLO is tegenover de St. Vituskerk. Even en oneven nummers op Smelbrêge zijn aan dezelfde zijde.
OV bus 154 vanuit Leeuwarden / Stiens
Parkeren in Stiens is gratis.

Tickets