Jorge Isaac

Jorge Isaac. Fotograaf: © Joe Meijer

Locatie: Podium Pakhûs SOLO, Stiens
Zaal open: 19.45 uur | Aanvang: 20.15 uur | Normaal: €19,50 | Jongeren tot 20 jaar: €10,00
Dit concert heeft geen pauze.

Vorig seizoen maakte Podium Pakhûs SOLO kennis met het virtuoze spel van Jorge Isaac tijdens een concert van Black Pencil, waar Jorge vast onderdeel van uitmaakt. We zijn verheugd dat Jorge dit seizoen naar Stiens zal komen met een soloprogramma.
Jorge Isaac heeft als solist en docent alle hoeken van de wereld afgereisd. Hij treedt op op internationale festivals en werkt samen met een keur aan gerenommeerde musici. Meer dan 250 composities zijn speciaal voor hem geschreven, waardoor hij wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke blokfluitisten wereldwijd.Virtuoze blokfluiten, rijke muzikale achtergronden, percussieve geluiden, dichte ritmische structuren, schelle hogere tonen en diepe baslijnen vormen de muzikale basis van blockflutes & electronics. Componist Roderik de Man typeert Isaac als volgt: “Jorge is het type musicus dat onvermoeibaar op zoek is naar het verkennen van nieuwe mogelijkheden en uitbreidingen van zijn instrumentarium. Deze musici zijn van groot belang voor componisten, omdat zij hen stimuleren de mogelijkheden van de instrumenten te onderzoeken en het karakter ervan uit te buiten in hun composities.”

Het werk Marionette van Roderik de Man is een muzikale reflectie op het filosofische uitgangspunt van de Duitse toneelschrijver Heinrich von Kleist (1777-1811). In zijn verhandeling ‘Über das Marionettentheater‘ verhaalt hij over zijn ontmoeting met een danser die hij regelmatig in een marionettentheater aantrof. Zwaartekracht heeft geen vat op de pop. Van de zwaartekracht – een voor de dans zeer moeilijke materie – trekt een pop zich niets aan. Omdat een mens een bewustzijn heeft, is hij zich ervan bewust hoe onvolmaakt hij is. Een pop heeft geen bewustzijn … de pop is superieur aan de mens.’

Roderik de Man maakt gebruik van sopranino-, tenor-, contrabasblokfluit en live elektronica. In deel I presenteert de sopranino het grotesk en speelse karakter van de marionet. Deel twee (gespeeld op tenor) is een lyrische weerspiegeling van ‘the grace of inanimate matter’. In deel drie vertaalt de contrabasblokfluit gecontroleerd en onbeheerste bewegingen van de marionet, een chaotische fantasie. Het werk ontving een Honorary Mention in de categorie ‘Digital Music’ van de prestigieuze Prix Ars Electronica 2007 in Oostenrijk.

De ritmische structuur van Quartz Stalagnat door componist Marko Ciciliani is gebaseerd op druppelend water. De lengte tussen druppels is soms regelmatig als een metronoom, dan weer zeer onregelmatig. Het stuk beschouwt het proces van stalagmieten en stalactieten die door continue druppelen na eeuwen naar elkaar toe groeien. Het stuk maakt gebruik van water reservoirs, kaarsen en een drum, waardoor een theatrale belevenis ontstaat.

In Cloud Messenger realiseert Alfred Momotenko met elektronische middelen een orkest van stemmen. Alle denkbare klanken van zes verschillende blokfluiten zijn opgenomen, van de allerhoogste sopranino tot de allerlaagste contrabasfluit. Door deze te bewerken en te stapelen, klinken soms wel duizend samples tegelijk. Door noten uit te vergroten, worden conflicten benadrukt. 

Vier componisten lieten zich dit jaar inspireren door de polder en het eiland Schokland, voor de Black Pencil in Schokland Prize 2022. Otto Wanke schreef met Scattered Views een muzikale analyse van opnames van omgevingsgeluid op het eiland Schokland. Door deze opnames te ontleden, ontstaat enerzijds destructie, maar door elementen te fragmenteren en isoleren ontstaan uiteindelijk melodieën en een muzikaal bouwwerk. Componist Ulrich Schultheiss liet zich inspireren door de vogels in de polder in zijn werk Birdsong. In Limbo van Andrea Guterres vertelt over de plek tussen land en water, waar inwoners zich altijd moeten aanpassen aan een immer veranderende omgeving. Sarah Jeffery schreef After me comes the flood over de waterlandschappen van Schokland en de onvermijdelijke dominantie van de zee. We horen water stromen, tijdelijk getemperd voordat de golven door klimaatverandering heftig en onvoorspelbaar gaan stromen. 

Met STRUNG schreef Arnoud Noordegraaf een uitdaging voor de virtuoze musicus: deze balanceert op het randje van zijn kunnen, verwikkeld in een hevige strijd tegen zijn eigen elektronica. De vraag is wie er nu eigenlijk de touwtjes in handen heeft. 

Het programma wordt afgesloten met Sin Descanso, “zonder rust” van Roderik de Man. Sin Descanso is als een reis door een landschap, dat gevormd wordt door de veelkleurigheid en contrastmogelijkheden van de sopranino, tenor, basset en Paetzold contrabas blokfluit. Zowel aan het begin en einde van het stuk duiken elementen op die verwijzen naar volksmuziek.
Zo wordt de opening gevormd door een ‘Sardana-achtige’ passage die gebruik maakt van het gelijktijdig bespelen van de sopranino en een trommeltje dat aan de pols is bevestigd. Alle klanken die deel uitmaken van het elektronische gedeelte hebben een trommelslag en gesamplede blokfluitklanken als basis. Een groot gedeelte van het stuk is exact genoteerd, maar er wordt ook ruimte aan de speler opengelaten om te improviseren. De live gespeelde partij en het elektronisch gedeelte zijn bedoeld als een duet van muzikaal gelijkwaardige partners, waarbij de speler uiteindelijk toch de echte solist blijkt te zijn.

Jorge Isaac (Caracas, 1974) studeerde in 2002 af bij Walter van Hauwe aan het Conservatorium van Amsterdam. Kort daarna, in 2006, werd hij hoofdvakdocent blokfluit aan het Conservatorium van Amsterdam, als opvolger van blokfluiticoon Walter van Hauwe. Isaac won prijzen op vooraanstaande muziekconcoursen, zoals het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours 2001 (inclusief de speciale prijs voor het beste gebruik van elektronica) en de Krzysztof Penderecki International Competition of Contemporary Music 2001 in Polen (solo-categorie). In 2004 won hij de Jur Naessens Muziekprijs in Amsterdam, met zijn multimediaproductie Mensa Secunda. In 2007 ontving hij een Honorary Award tijdens het prestigieuze Prix Ars Electronica in Oostenrijk voor zijn uitvoering van het werk Marionette. Jorge Isaac is vaste speler van ensemble Black Pencil. 

https://www.visisonor.net/artisticdirector  
https://www.blackpencil.org

Programma
Roderik de Man (1941): Marionette (2007) *
Marko Ciciliani (1970): Quartz Stalagnat (2006) *
Alfred Momotenko (1970): Cloud Messenger (2012) *
Otto Wanke (1989): Scattered views (2022) **
Ulrich Schultheiss (1956): Birdsong (2022) **
Andrea Guterres (1991): In limbo (2022) **
Sarah Jeffery (1985): After me comes the flood (2022) **
Arnoud Noordegraaf (1974): STRUNG (2006) *
Roderik de Man (1941): Sin Descanso (2002) ***

Alle werken geschreven voor Jorge Isaac
* In opdracht van het Fonds Podiumkunsten
** In opdracht van Black Pencil
*** In opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst

Het programma duurt 60 minuten. Er is koffie/thee vooraf en een drankje na afloop.
Bezoekadres: Smelbrêge 9, Stiens
OV bus 154 vanuit Leeuwarden / Stiens
Parkeren in Stiens is gratis.

Reserveren via de knop AANMELDEN hieronder.

Aanmelden